AZ EMBERI TERMÉSZET, és a HÁROM GÚNA (kötőerők)


„Az anyagi természet három kötőerejéből álló isteni energiámat nagyon nehéz legyőzni.
De akik átadták magukat Nekem, azok könnyen túllépnek rajta” (BhG.7.14)


Az anyagii természetet a három kötőerő hatja át. Minden élőlényt ezek a kötőerők befolyásolnak. Kibújni alóla nem tud, olyan erősen hatnak rá. Mindenki a kötőerőnek megfelelően viselkedik. Akikre legfőképpen a jóság minősége hat, azokat szatva természetűnek nevezik. A szenvedély kötőerejébe tartozó élőlényekre a radzsasz kötő hat, a tamas kötőerőhöz tartozó élőlényekre, tudatlanság kötőereje hat. Az élőlények a kötőerők hatása alatt cselekszenek. Minden élőlényre hat szerte az univerzumban, az állatokra, növényekre, fákra, bokrokra, férgekre, mindenfajta életformára, még az egysejtűekre is.

  Összesen 8.400 000 életformára. Minden egyes élőlénynek lelke van, de az anyagi természetet a három kötőerő kölcsönhatása tartja illúzióban (Májá). Ennek a kötőerőnek bűvöletében élnek, ezért nem ismerik meg Istent. A Májá az illúzió fátyla eltakarja előlük az igazságot.

Mi jellemző az illúzióra? Hogyan győzhetjük le?

Meddő spekulációval nem szabadulhatunk ki az anyagi természet három kötőerejének hálójából. A három Gúna hatása rendkívül erős legyőzni őket nagyon nehéz. Nem érezzük e, hogy az anyagi természet karmai körött vergődünk? A Gúna szó kötelet jelent. A kötél, ami erősen megköt.  Kezünket és lábainkat a szattva, radzsasz és tamas erős kőereje köti meg.

Hagyjunk hát fel minden reménnyel? Mit tegyünk?

Mindannyian kapcsolatban állunk Istennel, mindannyian a gyerekei vagyunk. Egy fiúnak is támadhat nézeteltérése az apjával, rokoni kapcsolatukat azonban nem teheti semmissé. Ha az élete során megkérdezik tőle „ki ő’ azt válaszolja, hogy „ennek, és ennek a fia vagyok”. Ezt a kapcsolatot nem lehet megszakítani semmivel, semmilyen nézeteltéréssel. Így van ez Istennel is, ha nem tartod vele a kapcsolatot, attól még az Ő gyereke vagy. Hiába tagadod, hiába tiltakozol, hogy te nem hiszel Istenben, ez semmin nem változtat. Mindannyian Isten fiai vagyunk, kapcsolatunk vele ÖRÖK. Isten a leghatalmasabb, a leggazdagabb, a legszebb és legboldogabb, és mindiig mellettünk van, velünk és bennünk. Mégis mindig elfelejtjük őt!

Ha egy gazdag ember fia elmegy otthonról, elfelejti apját és megőrül, előfordulhat, hogy az utcán kell aludnia, és koldulással kell megkeresnie a kenyerét. De csak azért, mert elfelejtette, hogy ki az apja. Az igazi jótevő az, aki felvilágosítja, hogy csak azért szenved, mert elhagyta az atyai házat, és hogy apja szerető szívvel várja haza.

 Az anyagi világban nincs olyan pillanat, hogy ne szenvednénk a három kötőerő hatásától. A test, az elme és a vágyak okozta gyötrelmektől, más élőlények és a természet okozta gyötrelmektől. Nagy illúziónkban, az agyagi természet okozta gyötrelmek hatása alatt azonban nem vesszük észre, hogy szenvedünk. Büszkék vagyunk arra, hogy milyen műveltek vagyunk, hány diplománk van, mennyi nyelven beszélünk. Becsapottságunkban azt képzeljük, hogy legyőzzük az anyagi természetet. De ez egyáltalán nincs így. Az idő telik mindenkinek. A természet továbbra is ránk kényszeríti az öregség, a betegség, a halál gyötrelmeit.

Megoldás e bárkinek is, ha ezeket a problémákat nem veszi tudomásul? Nem.
Megoldotta e bárki ezeket a problémákat ebben a világban?
Milyen igazi előrelépéseket tettünk a tudás és műveltség terén?
Mégis az anyagi, fizikai természet törvényeinek kezében vagyunk.
Azt gondoljuk, hogy mi győztünk? Ezt nevezik máyának, illúziónak.
 
Szerencsések vagyunk, hogy igazi apánkhoz fordulhatunk segítségért, Isten, Krisna, mindig segít nekünk. Mégis úgy tűnik, manapság senki nem törődik ezzel, és azt mondja fennhangon „én nem hiszek Istenben”. Akkor miben hiszel? Hiszel e édesapádban és édesanyádban? Hiszel e a férjedben? Hiszel e a gyermekeidben? Hiszel e a nagyszüleidnek, a rokonaidnak a barátaidnak? Hiszel e abban, hogy holnap is jó napod lesz, és meglesz minden amire vágysz? Akkor hiszel Istenben! A hit ott van benned. Csak ki kell mondanod, bátran!

Hogyan tudod kifejezni a szeretetedet Istennek?

Az egyik legfontosabb módszer, amit a Véda is tartalmaz és részletesen tárgyal a Tradicionális jóga tudománya. Keress egy Igaz Tanítót, akit isten vezet, és ő megtanítja neked. Elindulhatsz egy olyan úton, ami haza vezet, boldoggá tesz, megnyugtatja zaklatott, csapongó elmédet, ezt csakis a Tradicionális jógával lehetséges. Ha meditálni szeretnél, először tanuld meg uralni az elmédet, testedet, mert csak úgy sikerülhet, az odaadó szolgálattal a Bhakti jójával.

Egy igaz indiai történet a hitről.

Az ötéves Dhruva, a királyi család sarja volt. Idővel apja ráunt az anyjára, aki így többé nem lehetett királynő. Ezért feleségül vett egy másik nőt, aki a fiú mostohaanyja lett. Az új királynő végtelenül irigy volt a kisfiúra és gonosz. A kisfiú egyik nap az apja ölébe kétedszkedett. Az új királynő kegyetlenül így szólt hozzá: „Te nem ülhetsz apád ölébe, mert nem vagy az én gyerekem!” Lerántotta Dhruvát az apja öléből, mire a kisfiú nagyon mérges lett. Ksatriya gyermek volt, és ők köztudottan lobbanékony természetűek.

Dhruva nagyon a szívére vette az esetet, és szaladt az anyjához, hogy elpanaszolja a bánatát. – Drága anyám! – panaszolta neki. – Mostohaanyám nagyon megbántott! Lelökött apám öléből!

Drága fiam! – válaszolt az anyja. – Én sajnos nem segíthetek rajtad. Tehetetlen vagyok, mert apád többé nem törődik velem.
-         Hogyan torolhatnám meg a sértést? – kérdezte a fiú
-        Édes gyermekem, nem tehetsz semmit, csakis isten segítségével állhatsz bosszút!
-         De hol van Isten? – kérdezte Dhruva lelkesen
-         Azt hallottam, a bölcsek a rengetegbe vonulnak, hogy megpillantsák Őt. – válaszolta az anyja. Szigorú lemondásoknak vetik alá magukat, hogy láthassák Őt.
Dhruva azonnal a rengetegbe indult, és faggatni kezdte a tigriseket és az elefántokat. 

„Te vagy Isten? Vagy te?”Minden állatot sorban megkérdezett. Dhruva kíváncsisága láttán Sri Krisna, Isten Elküldte Nárada Munit, hogy tegyen valamit. Nárada nyomban az erdőbe ment, és meg is találta Dhruvát.

-          Kedves fiam! - szólította mag. Te királyi családból származol, miért sanyargatod itt magad? Kérlek, térj haza! A szüleid biztosan aggódnak érted.

-          Kérlek, ne próbálj meg eltéríteni a szándékomtól! – felelte a fiú
-          Ha tudsz valamit Istenről, vagy tudod, hogy hol találom meg, kérlek, mond el! Ha pedig nem, akkor menj, és ne zavarj! Amikor Nárada látta, hogy Dhruva mennyire eltökélt, a tanítványává fogadta, és egy mantrát adott neki, Aum Namo Bhagavaté Vásudévája. Dhruva ismételgetni kezdte a mantrát és annyira megtisztult, hogy Isten egy szép napon megjelent neki
.
-         Kedves Dhruvám, mit szeretnél? Kérhetsz bármit! Én megadom neked!
-        Drága Uram! – válaszolta a fiú. Szigorú lemondásokat vállaltam, hogy elnyerhessem apám királyságát, és birodalmát, ehelyett, most megpillanthatlak Téged, akit még a nagy bölcsek és szentek sem láthatnak. Elhagytam otthonomat, hogy törött üveg és szemét után kutassak, ahelyett értékes gyémántot találtam. Teljesen elégedett vagyok. Nem akarok semmit sem Tőled. 

Mi a történet tanulsága?

 Ha valaki Dhruvához hasonló szándékkal fordul Istenhez, legyen akármilyen szegény és boldogtalan, ha feltett szándéka, hogy lássa Istent, megkapja az áldását, és megpillanthatja Őt. Akkor soha többé nem akar már anyagi áldást, miután megpillantotta az Igazságot, az anyagi gazdagságot és az ahhoz való erős ragaszkodást, hiábavalóságnak tartja.  Tudni fogja, hogy az illúziót félretéve már csak a valósággal foglalkozik. A legtöbb ember ezen az anyagi világon, négy dologra akar szert tenni. Anyagi javakra, hírnévre, vagyonra, megbecsülésre. Nem jön rá, hogy ezek révén, csak még több szenvedést tapasztal.

A bölcs ember, nem felejti el, hogy nem a test vagyunk, hanem Lélek. Amikor a test elpusztul, a lélek akkor is tovább él.