A szanátana-dharma - örök igazság
A dharma szót kétféleképpen lehet jellemezni:
A
dharma az emberi élet feladatait és változatlan igazságait jelenti.
A
Szanátana-dharma elvei pedig az örök kötelességet tanító védikus rendszert
alkotják, mely egyetemes lelki igazságokon alapul.
A
védikus filozófia és kultúra feladata és küldetése, hogy megtanítsa az embert
életének valódi céljára. Ez a Sanatana dharma, az örök kötelesség.
A teremtett világban minden
elemnek, tárgynak, dolognak, energiának és jelenségnek a saját természete van,
vagyis tőle el nem választható tulajdonságai
(a víz dharmája az, hogy folyik és nedves, a tűz dharmája az, hogy
lebont és energiát ad, a ház dharmája, hogy otthont ad).
Az ember dharmája az, hogy karmája szerint kell élnie az életét.
Beleszületik egy adott környezetbe, adott lehetőségekkel, és szabad akarattal.
A szanátana szó
azt jelenti, hogy örök, így a szanátana-dharma az örök és
elválaszthatatlan tulajdonságra
utal. A lélek örök velejárója a szolgálat. Minden élőlény, amelyben lélek van,
valamilyen szolgálatot végez. A méhek szolgálják a virágok megtermékenyítését,
a növények az állatokat azzal, hogy a táplálékukká lesznek, a fák az ágaikkal a
többi állatot úgy, hogy otthont adnak nekik.
Az emberek társadalmában is
minden egyén kapcsolatban van a másikkal, vagy őt szolgálják, vagy ő szolgál
valakit. A vállalkozó kiszolgálja a gazdaságot, az állam elnöke a támogatóit, a
hivatalnokok az elnököt. Az apa gondoskodik a családjáról, az anya ellátja a gyermekeit
és a férjét. A gyermek követi az anyukáját, a tanár tanítja a gyermeket. A
függő helyzet is jelen van: a vállalkozó függ a piaci helyzettől, az apa a
munkaadótól, a tanár az iskolától, a gyermek a szüleitől, az elnök a
szavazóitól, stb. Ez a szolgai és függő helyzet a lélek eredeti állapota, hisz
Istentől függ és Őt szolgálja.
Eredendően a lelki világban
minden lélek Isten szolgája, az Ő örömére cselekszik. Az anyagi világba
kerülve, az anyagi karmánknak és testünknek köszönhetően elkezdtünk szolgálni
más anyagi élőlényeket. Ez természetes, hisz a lélektől elválaszthatatlan a cselekvés
és az odaadás, de a fókuszt újra a lélek és Isten felé kell fordítani.
Természetesen ez nem azt
jelenti, hogy senki ne legyen vállalkozó, anya, apa, vagy
tanár, és ne végezzen anyagi
munkát, és csakis lelki gyakorlatokat végezzen.
Minden embernek el kell
látnia a kötelességét és a természetének megfelelően kell lefoglalnia magát a munka terén is,
ahogyan azt “A tettek létrejötte” és a “Varnásrama-dharma”
Arról van szó, hogy ne
csak az anyagi kapcsolatainkkal és tevékenységeinkkel azonosítsuk
magunkat, hanem lássunk túl ezeken.
Először tanuljuk meg,
majd aztán a jóga segítségével tapasztaljuk meg, hogy nem
vagyunk azonosak se a testünkkel, se az ideológiákkal, és az érzésekkel sem. A
jóga az egyik legjobb út, hogy megismerjük Önmagunkat. (Egy hiteles tanítótó
segítségével, csak így érdemes!)
.
Fontos mindezt tudni,
tapasztalni és eszerint élni, mert ha nem így történik, akkor a
Szolgai hangulatot megtartva
elkezdünk rossz irányba szolgálni: az anyagi vágyainkat, az érzékszerveinket,
más emberek anyagi céljait és törekvéseit. A lényünket így meg fogja kötni a kialakult
hamis egónk, a rossz tulajdonságaink, a visszahatások, a kötőerők és az anyagi
tudat. Csörtető, önző, alattomos, becsvágyó, akaratos, gátlástalan érzékkielégítő
emberré válunk, aki saját tudatának és anyagi vágyainak a rabszolgája.
Ha újra (lelki mivoltunk
szerint) Istent, illetve az ő képviselőit, elveit, tanításait kezdjük el
szolgálni, akkor a hamis egónk háttérbe szorul, és önző vágyainkat felváltja az
odaadás, a szeretetteljes, az önzetlen, az őszinte és a tiszta jellem, amely
mindenki (saját magunk, más lelkek és Isten) számára boldogságot és
elégedettséget fog hozni. Ez a lelki hozzáállás és tudat tesz szabaddá.
Az anyagi világ
börtönéből újra a lelki hajlékunkra kerülhetünk, ahol már nem köt meg se a tér,
se az idő, se a karma. Saját magunk lehetünk, saját lelki vágyaink szerint
cselekedhetünk, nem kell többé tartanunk az elmúlástól és a szenvedéstől.
Isten önmagában teljes és
elégedett, átma-ráma. Minden megvan Benne, ami csak létezik és kell, nincs
szüksége semmire, tökéletes. Ennek ellenére, hogy még teljesebb legyen a világ,
kiterjesztette Magát, vagyis megteremtette az egyéni lelkeket. A célja a változatosság
és a kapcsolódások növelése volt, mert így még nagyobb örömöt tapasztalhat.
Isten lelki érzésekkel, gondolatokkal és vágyakkal is rendelkezik,
ezért lelki örömöt és bánatot tapasztal. Szeret szeretni és szeretve lenni.
Szeret a lelkekkel kapcsolódni és élményeket megélni, szeret játszani,
énekelni, táncolni, zenélni, futni, birkózni, alkotni, szavalni, viccelni, stb.
Elégedettséggel és boldogsággal tölti el, ha úgy szeretik Őt, ahogy van,
amilyen. Nem vágya az, hogy ha féljenek Tőle, vagy távolságtartóak legyenek
Vele.
Az okoz számára örömöt, ha őszintén, spontán és odaadóan szeretjük
Őt. Természetesen Ő ugyanilyen hangulatban viszonyul felénk; mindig azt nézi mi
a legjobb számunkra, mit szeretnénk, mivel fejlődhetünk, mitől vagyunk
boldogok. Folyamatosan azon törekszik, hogy lelki örömöt okozzon nekünk...
A lélek elfelejtette az eredeti
helyzetét.
Isten önmagából megnyilvánítva,
a lelkeket a lelki világba teremti. Így a lélek minőségileg hasonló az Úrhoz: örökkévaló,
teljes tudással és boldogsággal rendelkezik, de mennyiségben különbözik tőle.
Isten mindenről tudatos és mindent Ő teremt, a lélek csak önmagról tudatos és a
vele közvetlenül kapcsolódó dolgokat tud teremteni. Isten mindenható és
beszennyezhetetlen, míg a lélek esendő és befedhető.
Az anyagi világba kerülve a lélekre
az anyagi energia hat és a tiszta lelki tudat befedődik, illetve anyagivá
válik. A tudat átalakul, létrejön a hamis önazanosítás a tesztünkkel és a
környezetünkkel, a lélek elfelejti valódi önazonosságát és kapcsolatát a lelki világgal
és Istennel.
A jóga célja az, hogy a tudatot lelki tudattá transzformálja, így
a lélek újra emlékezni fog a lelki világbéli szerepére, helyzetére, szeretteire
és Istennel való kapcsolatára.
.