SZERETET – A LÉLEK LEGTISZTÁBB KIFEJEZŐDÉSE
"Ahogy a víz tükrözi az arcot, úgy
felel egyik szív a másiknak"
– Példabeszédek 27:19
A szeretet az emberi lét egyik
legfontosabb összetevője. A szeretet – adni és kapni. A szeretet lehetővé teszi
számunkra, hogy beleéljük magunkat egy másik élőlény helyébe, és hogy egy másik
élőlény beleélje magát a miénkbe. A szeretet a gyökere és az alapja minden
kölcsönös kapcsolatnak,i egymásra hatásának. Legyen az ember vagy bármilyen más
élőlény.
De ha a szeretet csak ugyanolyan
szükséglet, mint az étel vagy az ital, akkor miért olyan nehéz hozzájutni?
Miért jut olyan nehezen szeretethez sok ember? És ha megtaláljuk, akkor sem
könnyűszerrel lelünk rá, hanem mindig csak valamennyi fájdalom és csalódás
árán. Lehet az is, hogy részünk van benne egy ideig, de utána elveszítjük.
A szeretet tehát sokkal több annál, mint
hogy együtt érzően bánunk valakivel. Nem egyszerűen csak kölcsönös baráti
érzelem. Sokkal több annál, mint csak olyasmit tenni másokkal, amit magunkkal
is megtennénk. A szeretet isteni cselekedet, a legtisztább módja annak, hogy
egy másik ember lelkét és a magunkét tápláljuk.
A legmélyebb szeretet nem csupán emberi,
hanem egy isteniséggel áthatott érzés, miáltal egy halandó csók halhatatlanná
válik. Az igaz szeretetben egyik lélek üdvözli a másikat.
A szeretet tehát sokkal több annál, mint hogy együtt érzően
bánunk valakivel. Nem egyszerűen csak kölcsönös baráti érzelem. Sokkal több
annál, mint csak olyasmit tenni másokkal, amit magunkkal is megtennénk. A
szeretet isteni cselekedet, a legtisztább módja annak, hogy egy másik ember
lelkét és a magunkét tápláljuk.
A legmélyebb
szeretet nem csupán emberi, hanem egy isteniséggel áthatott érzés, miáltal egy
halandó csók halhatatlanná válik. Az igaz szeretetben egyik lélek üdvözli a
másikat.
Miért
van szükségünk szeretetre?
Egy gyerek
egyszer megkérdezett egy rabbit, hogy miért teremtetett az ember két szemmel,
miért nincs abból is csak egy, mint az orrból vagy a szájból. „Azért, hogy a
bal szemeddel önmagadat nézd, hogy lásd, hogyan tehetnéd jobbá magad, a jobb
szemeddel pedig szeretettel nézd a többi embert, mindig a legjobb
tulajdonságaikat keresd.”
Hogyan
tudunk önzetlenül szeretni?
Ahhoz, hogy
önzetlenül tudjunk szeretni, először is meg kell tanulnunk önmagunkat szeretni,
harmóniát kell teremteni testünk és lelkünk között. Ez azt jelenti, hogy meg
kell értenünk, kik is vagyunk valójában, és hogy mi dolgunk a földön. Azt
jelenti, hogy tudomásul vesszük a küldetésünket, és nem törődünk a figyelmünket
elvonó dolgokkal. Ha konfliktusban vagyunk önmagunkkal, hogyan is várhatnánk,
hogy egy másik embert stabilan szeretni fogunk?
Néha nem
könnyű megtanulni, szeretni önmagunkat. Az égő eredendően nem létezhet együtt
az Örökkévalóval, mivel az ember vagy a maga célját követi, vagy az
Örökkévalóét, vagy önmaga teremtette, független lénynek tartja magát, vagy az
Örökkévaló képére teremtettnek. A fejlődés érdekében meg kell tanulnunk
felfüggesztenünk gónkat, ki kell üríteni önmagunkat, helyet kell teremtenünk
valami számára, ami nagyobb, mint mi vagyunk.
A gyereknek
meg kell tanulnia értékelnie a többi embert, és földi létezésünk minden
aspektusát. Hilléé, a bölcs mondotta: „Szeresd társaidat a teremtésben!”5 Miért
nem az „embereket”?
Azért, mert,
még ha „teremtmények” is csupán, akkor is az Örökkévaló teremtette őket, ami
már önmagában is ok arra, hogy szeressük őket. Ráadásul az Örökkévaló minden
teremtményében megvan az a képesség, hogy nagy magasságokba jusson.
Minden egyes
földi lény méltó arra, hogy számon tartsuk és tiszteljük, és minden egyes ember
olyan, mint a gyémánt. Előfordulhat, hogy egy gyémánt piszkosnak látszik, a
felszín alatt azonban páratlan szépség és kecsesség rejlik: a külső
megjelenésére és a környezetére való tekintet nélkül nagy értéket képvisel.
Ennek
megfelelően kell kezelnünk mindenkit, akivel összehoz minket a sors.
Tiszteletben kell tartanunk a belső értékeit, és minden lehetséges módon a
segítségére kell lennünk. Ha az illető külseje piszkosnak látszik, próbáljuk
meg rávenni, hogy tisztálkodjon meg. Ha nyers a modora, segítsük hozzá, hogy
tanulhasson, és a belső forrásait igénybe véve csiszolódhasson.
A szeretet
nem azt jelenti, hogy elárasztunk valakit minden olyasmivel, ami véleményünk
szerint jó neki – a szeretet a másik ember egyéniségének az értékelése. A
szeretet megkívánja, hogy a lehető legnagyobb figyelemmel forduljunk mindenki
felé, kezdve a családunkkal, és folytatva egészében a világgal. Ez azt jelenti,
hogy fölül kell emelkednünk a magunk keskeny látóterén, és meg kell tanulnunk
mindenkit szeretni, tekintet nélkül a származására, a múltjára, az
iskolázottságára, a személyiségére és a temperamentumára.
Az ilyen
önzetlen, egészséges szeretethez hozzátartozik egy bizonyos fokú iskolázottság
és fegyelem is. Ez mind személyes, mind közösségi szinten, mind gyerekek, mind
felnőttek esetében érvényes. A szeretet nem azt jelenti, hogy csökkentjük az
elvárásokat. Nem igazán szereti gyermekét a szülő, amikor úgynevezett
„szeretetből” nem fegyelmezi meg, amikor az valami rosszat vagy ártalmasat
művel.
A szeretet
mindenekelőtt a jóra szolgáló erő. Ez az az eszköz, amelynek révén az ember
eléri a kozmikus egységet: az egymással, az Örökkévalóval és a
világmindenséggel való egységet. Tehát a szeretet nevében tegyünk valamilyen
jóindulatú gesztust az első embernek, akivel találkozunk, legyen az a házastársunk
vagy egy idegen, tegyünk valami jót, még akkor is, ha semmilyen viszonzást nem
várhatunk. Ne csak a magunk feltételei közt hozzuk be a szeretetet az
életünkbe, hanem az előre megszabott határainkon túl is.
Tanuljuk meg
új módon szeretni a családunkat. Ne csak azért szeressük őket, mert a családtag
hús a húsunkból, vér a vérünkből, hanem azért is, mert az Örökkévaló gyermekei
ők. Lefektetéskor már ezzel az újfajta szeretettel öleljük át gyermekeinket.
Olyan szeretettel, amelyben ott lobog isteni lelkünk tüze. Beszéljünk nekik a
szeretetről, és hogy mindannyiinknak törődnünk kell egymással, és szeretnünk
kell egymást. Tapasztalni fogjuk, hogy ez az újfajta tudatos szeretet minden
cselekedetünket át fogja hatni.
Manapság a
technika vívmányai által egy mind ez ideig páratlan egység korát éljük,
személyes kapcsolataink mégis gyengébbek, mint eddig bármikor. Vállaljuk fel az
önzetlen szeretetet; legyen ez a mi nemzedékünk felhívása. Szeressük egymást,
hogy egységet teremtsünk ember és ember, és az Örökkévaló között. Tudományos
értelemben vett egységünket tekintsük lehetőségnek arra, hogy mindenkiben
elültessük a szeretetet: először önmagunkban, aztán a családunkban, a
társaságunkban, az országban, ahol élünk, és végül az egész világon. Siettessük
a napot, amikor majd nem lesz sem irigység, sem viszály, csak szeretet és
egység.