A négy féle szenvedés

"Yogas chitta vritti nirodhat - A jóga az anyagi tudatfolyamatok megfékezése"

A négy féle szenvedés


Krisna a Bhagavad-gítában (13.9) azt mondja, hogy az anyagi világban négy dolog jelenti az igazi szenvedést: dzsanma-mritju-dzsará-vjádhi (születés, halál, öregkor és betegség). A világ történelme során még senkinek sem sikerült felülemelkednie ezeken a gyötrelmeken, melyeket az anyagi természet okoz. Prakritéh krijamánáni gunaihkarmáni szarvasah. A természet (prakriti) olyan erős, hogy senki sem képes legyőzni szigorú törvényeit. A magukat tudósoknak, filozófusoknak, hívőknek és politikusoknak nevező embereknek arra a következtetésre kell jutniuk, hogy nem tudnak lehetőséget ajánlani az emberek számára. A Legfelsőbb Úr kegye nélkül (tvad-upéksitánám) sohasem lehetünk boldogok. Ha továbbra sem tesszük elégedetté legfelsőbb atyánkat, sohasem leszünk boldogok az anyagi világban, sem a felsőbb, sem az alsóbb bolygórendszerekben.

Jaszmin jato jarhi jéna csa jaszja jaszmád
Jaszmai jathá jad uta jasz tv aparah paro vá
Bhávah karoti vikaroti prithak szvabhávah
Szanycsoditasz tad akhilam bhavatah szvarúpam

Kedves Uram! Ebben az anyagi világban mindenki az anyagi természet kötőerőinek a hatása alatt áll, s a jóság, a szenvedély és a tudatlanság befolyásolja. A leghatalmasabb személyiségtől, az Úr Brahmától kezdve a parányi hangyáig mindenki e kötőerők befolyása alatt cselekszik. Ebben az anyagi világban tehát mindenkit a Te energiád befolyásol. A cél, amiért dolgoznak, a hely, ahol dolgoznak, az idő, amikor dolgoznak, az ok, aminek köszönhetően dolgoznak, az élet célja, amit végsőnek tekintenek és a folyamat, amellyel el akarják érni ezt a célt - mind pusztán energiáid megnyilvánulásai, sőt amiatt, hogy az energia és az energiaforrás azonosak, valamennyi a Te megnyilvánulásod.